Vill du göra en orosanmälan?

Använd e-tjänsten för orosanmälan. Använd inte Piteå kommuns faxnummer!

Nytt initiativ gör Piteås skärgård tillgänglig för alla

Publicerad 2024-03-18 11:04:50
Kategori Näringsliv
    M/S Laponia
    Initiativtagaren Per Gabrielsson från Tell

Nytt initiativ gör Piteås skärgård tillgänglig för alla

Piteå har alltid titulerats som skärgårdsstad och med sina 550 öar finns det mycket att utforska, däremot krävs det i princip egen båt för att ta sig ut på havet. Det är en av anledningarna att Per Gabrielsson på Tell tagit initiativet att tillsammans med andra företag få turbåten M/S Laponia till Piteå i sommar.

Detta öppnar upp en rad möjligheter för invånare och besökare att upptäcka skärgårdens utbud.

"M/S Laponia har en historia i Piteås skärgård, och det är en glädje att kunna återinföra den till våra vatten," säger Gabrielsson. "Vi ser detta som en möjlighet att förstärka Piteås identitet som en skärgårdsstad och ge fler chansen att ta del av dess kulturarv."

Tidigare har M/S Laponia varit känd för sina populära räkturer, vilket gjorde den till en efterfrågad och omtyckt del av skärgårdens turistnäring. Nu är tanken att utöka turtrafiken med både reguljära turer och möjligheter för företag och större grupper att boka.

För att detta ska bli möjligt behövs samarbete från näringslivet. Redan har ett antal företag hoppat på tåget, men det finns fortfarande utrymme för fler att engagera sig. Gabrielsson betonar vikten av att gemensamt lyfta Piteås potential och rika karaktär.

"Piteås skärgård är en skatt som förtjänar att upptäckas av så många som möjligt," säger han. "Som sponsorer och ambassadörer har vi en roll att spela i att göra staden till en destination att älska, leva och njuta av havet i."

Även Piteå kommun har valt att stödja initiativet ekonomiskt, med förhoppningen att det kommer gynna både lokalbefolkningen och turisterna som besöker staden.

"Vi tror att M/S Laponia kommer att bli ett fantastiskt tillskott till Piteå," säger Nicklas Winblad von Walter, näringslivschef. "Genom att arbeta tillsammans kan vi ytterligare öka Piteås attraktivitet som sommarort. Det känns också både viktigt och naturligt att fler pitebor får möjligheten att ta del av havet och vår fina skärgård i sin vardag.

Om du är intresserad av att vara med i detta spännande projekt uppmanas du att kontakta Per Gabrielsson på Tell för mer information. Med M/S Laponia tar Piteås skärgård ett steg mot en ännu mer lockande destination för alla havsälskare.

Sidan kontrollerad: 2024-03-18 11:04:50