Första persontåget rullar in i Piteå - mer fakta
Järn, stål och skog kan inte fraktas med flyg! Industrierna i norra Sverige är i skriande behov av förbättrade transportmöjligheter. Det görs snabbast och bäst genom bygget av en ny kustjärnväg mellan Umeå och Luleå.
Samtliga järnvägsutredningar för Norrbotniabanan är klara. Ett finansieringsförslag, baserat på det regeringsuppdrag som gavs till Trafikverket 2009 med syfte att hitta en medfinansieringslösning för bygget av delen Piteå-Skellefteå, blev klart i december 2011. Botniska korridoren ingår i förslaget till det framtida europeiska stamnätet (core network). Norrbotniabanan är i dag den saknade länken mellan Botniabanan, Malmbanan, Stambanan, Haparandabanan och det finska järnvägsnätet som i sin tur skulle förbinda det svenska och europeiska järnvägsnätet med det ryska och asiatiska. Den hundra år gamla stambanan har nått sitt kapacitetstak och klarar inte de ökade godsvolymer som produktionsökningarna inom