Skolområdet ligger i utkanten av byn Böle i Piteå kommun. Bebyggelsen i byn är av lantlig karaktär med i huvudsak villabebyggelse och jordbruksfastigheter. Skolan ligger nära naturen
har stora naturområden med både skog och älv i närheten. Skolgården har en fin utemiljö med tillgång till stora ytor för lek. Här finns en fotbollsplan och hockeyplan, samt skogen in på knuten. Under vintern åks skidor från skolgården och åker på en tur på de uppgjorda spåren.
Här, i ett villaområde bland tallar ligger Böle skola. Nu är det dags för en rejäl om- och tillbyggnad för hela skolan.
Sidan är under uppbyggnad
Böle skola ska byggas om och till för att ge plats åt fler elever i förskola, förskoleklass, åk 1-3 samt till 2 fritidsavdelningar. Identiferat behov är att ge plats åt 72 barn i förskola, fördelat på 4 avdelningar och 115 elever i förskoleklass till åk 3, fördelat på 7 klasser.
Skolan byggdes 1927
Den befintliga skolan är ursprungligen från år 1927 och därefter tillbyggd 1984. Delar av skolundervisningen sker i en skolbarack som ligger på området, den kommer att rivas. Förskoleverksamheten ligger i en fristående byggnad och den kommer också att tas bort.
På ett referensgruppsmöte träffas skolans personal tillsammans med representanter från elevhälsan, måltidspersonal och städ för att lyssna på arkitekternas genomgång av projektet så långt.
Detta ska byggas
Den befintliga huvudbyggnaden kommer att byggas ut med en tillbyggnad som ska ryma både skola och förskola. Antalet anställda i personalen planeras att uppgå till 40 personer inklusive städ- och måltidspersonal.
Arkitekt Kajsa visar och berättar hur utemiljön är tänkt att gestaltas. Finns något vi kan bevara från den gamla skolgården?
Tillbyggnaden är tänkt att inrymma förskola och en ny matsal för samtliga barn och elever (förutom den yngsta barngruppen som äter på avdelningen) och även klassrum som placeras mittemellan skol- och förskoleverksamhet. Dessa klassrum är tänkta att fungera som ett dragspel mellan skolan och förskolan för att skapa en flexibilitet i lokalerna och dessa klassrum ska kunna användas av antingen skola eller förskola utifrån behov. Denna del ska hantera variationer av barn-/elevgrupperna storlek över tid. Matsal med varumottag placeras i nära anslutning till väg och bort från kommunikationsstråk och lekytor.
En stor utmaning har varit att få till trafiksituationen längst gatan.