Vi som cyklar

• Ina Järlesjö har cyklat till sitt jobb på Piteå kommun två vintrar i rad – och hon planerar att fortsätta.
    Ina Järlesjö har cyklat till sitt jobb på Piteå kommun två vintrar i rad – och hon planerar att fortsätta.  Foto: Sofie Lundmark
  • Ekonomi, miljö och hälsa är tre faktorer saker som får Mari att välja cykeln.
    Ekonomi, miljö och hälsa är tre faktorer saker som får Mari att välja cykeln.  Foto: Sofie Lundmark
  • Varje dag cyklar Måns Berglund från hemmet i Bergsviken till jobbet på OK i Roknäs.
    Varje dag cyklar Måns Berglund från hemmet i Bergsviken till jobbet på OK i Roknäs.  Foto: Sofie Lundmark

Vi som cyklar

Här kan du läsa om pitebor som upptäckt fördelarna med alternativa färdsätt. Om fler gör det blir trafikmiljön bättre och tryggare, samtidigt är det positivt för hälsan och miljön. Hoppas du får inspiration på vägen mot hälsosammare resvanor i din vardag.

Elin Lundgren vintercyklar på vanlig cykel

Elin Lundgren har vintercyklat i ca fem års tid.

Elin Lundgren väljer en vanlig cykel på vintern, men har en speciell cykel hon byter till under vinterhalvåret så hon slipper byta däck. Hennes specialknep är slalomglasögon som hon sätter på sig när det är kallt eller snöigt ute. Vid stäng kyla har hon dessutom eluppvärmda handskar.

För David Edeblom har vintercykling många fördelar

David Edeblom cyklar året runt. Han ser det som en vinst för kropp och klimat.

David Edeblom är van vintercyklist som ser det som en bra grej både för kroppen och för miljön. Hans tips för att komma igång med vintercykling är att prova under en period för att komma in i tänket, och sedan utvärdera vad det gett för effekter.

Marie Nordström susar fram på eldriven lådcykel

En eldriven lådcykel använder Marie Nordström när hon vintercyklar.

För Marie Nordström är vintercykling en självklarhet. Hon cyklar på en eldriven lådcykel, en smidig lösning för att ta sig dit hon vill – en vana hon hållit i under 10 års tid.

För Måns Berglund är cykeln ett träningsredskap

När tävlingscyklisten Måns Berglund började vintercykla till sitt jobb på OK i Roknäs för tio år sedan var det främst för att få värdefull distansträning på cykeln. Snabbt upptäckte han att cykeln fungerade bra som transportmedel – så pass bra att han kunde sälja en av familjens två bilar.

Mari Gustafsson cyklar säkert på tre hjul

Ekonomi, miljö och hälsa är tre faktorer saker som får Mari att välja cykeln.

När frosten lägger sig på hösten tar Mari Gustafsson fram sin specialbyggda flakcykel. På tre hjul kan hon känna sig trygg med att cykla i alla vinterväder, samtidigt som hon får tacksam drivhjälp tack vare det egenmonterade elbatteriet.

Sidan kontrollerad: 2020-11-04 08:09:27