Skola för vuxna människor
kallas vuxenutbildning.
Du kan studera
för att bli bättre på saker
som du lärde dig när du var yngre.
Du kan också lära dig helt nya saker.
Du kan läsa in
grundskola och gymnasium.
Här finns också kurser i svenska för invandrare.
Här finns också komvux som särskild utbildning.
Alla som har fyllt 20 år
kan söka till Vuxenutbildningen.
Det är gratis att
studera vid Vuxenutbildningen.
Men du måste betala för läroböcker.
Du kan ställa frågor
om vuxenutbildning
till våra studie- och yrkesvägledare.
De finns på Stadsporten i Piteå.
Hos studie- och yrkesvägledarna får du hjälp
med flera saker.
Du får veta mer om
olika utbildningar och jobb.
Du får hjälp med att
planera hur och när du ska läsa.
Du får veta om
du kan få pengar medan du läser.
Du får veta vilka olika skolor som finns
och vad du kan läsa på de skolorna.
Du får hjälp med att ansöka till en skola.
Du måste boka tid
för att träffa studie- och yrkesvägledare..
För att boka tid
ring 0911-69 60 00
och tala om att
du vill boka tid.
Du kan också
skicka e-post till vuxenutbildningen@pitea.se