Karin Smirnoff vinnare av årets kulturpris

Karin Smirnoff vinnare av Piteå kommuns kulturpris 2019

Piteå kommun har idag delat ut sitt kulturpris och ett flertal stipendier inom kultur och idrott. Bland stipendiaterna finns idrottsutövare, ungdomsledare och kulturutövare. Hanna Öberg fick för andra året i rad ta emot Niclas Jonsson stipendium och kulturpriset på 25 000 kronor tilldelades författaren Karin Smirnoff.

Strålande event på soligt Solliden

Både stämningen och vädret var på topp under lördagens hemvändarevent på Skansen.

Hemvändareventet PS Saknar dig på Skansen blev en succé! Dagen bjöd på över tusen besökare, ett strålande väder och en härlig stämning. Flera av besökarna var antingen på väg – eller sugna – att flytta norrut igen. Förhoppningen är att besöket på Skansen kan få fler att välja Piteå och Skellefteå som hemstad.

Äntligen är isbanan öppen igen!

Välkommen ut!

Välkommen ut i ett fantastiskt vinterlandskap.

Fullt hus och stort intresse när Piteå och Skellefteå bjöd KTH-studenter på mingel

Sara Hermansson från Northvolt berättade att den nya batterifabriken kommer sysselsätta uppemot 3 000 personer.

Nyfikenheten var stor och stämningen på topp under fredagen, när kommunerna och ett antal företag från Piteå och Skellefteå besökte KTH. Syftet var att mingla med studenterna, berätta om vår expansiva region samt väcka intresset för att bo och leva i norr. Intressant och lyckat tyckte både studenter och deltagande företag.

Årets Lysande Nyhet är här!

Årets Lysande Nyhet "May"

För tolfte året i rad har parkavdelningen designat och tillverkat en unik och uppskattad Lysande Nyhet till första advent. Vi vill att motiv och placering ska bli en överraskning så vi är alltid hemlighetsfulla om våra planer. Nu får alla äntligen veta vad vi har hittat på - årets Lysande Nyhet ”May” strålar i Munksundsparken.

Premiär för seminarieserien Utveckling, Lärande och Forskning

– Det är värdefullt för mig som forskare att få samlas och diskutera resultaten av studien med olika berörda yrkesgrupper, säger Kristina Hansson, vetenskaplig ledare.

Nu har det första seminariet i serien för forskning och utveckling hållits i Piteå. Ett trettiotal personer fanns på plats vid Storstrands kursgård den 26 november för att lyssna på temat Lärares dilemman och möjligheter i en skola på vetenskaplig grund. Studien bygger på intervjuer med lärare som deltar i magisterutbildningen Forskning och utveckling i skolan.

Andreas Markstedt utsedd till årets yrkeslärare

Andreas Markstedt, yrkeslärare i Piteå fick tillsammans med Sandra Pettersson, Linköping ta emot utmärkelsen årets yrkeslärare

Under årets Yrkesutbildningsgala utsågs Sandra Peterson och Andreas Markstedt till årets yrkeslärare. De stolta och överraskade vinnarna tog emot utmärkelsen till jubelrop från galagästerna.

Ny daglig verksamhet öppnar i Öjebyn

Handledarna Ulrika Johansson och Ylva Ögren och enhetschef Lisa Sandberg ser fram emot att öppna ny daglig verksamhet tillsammans.

På måndag 2 december slår Smaragden upp portarna och välkomnar de första brukarna. Tio till tolv personer med beslut om daglig verksamhet via LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) eller SoL (Socialtjänstlagen) kommer ha sin sysselsättning här.