Pengar

KONTAKTA PITEÅ KOMMUN

Piteå kommun
941 85 PITEÅ

Telefon 0911-69 60 00 
Fax 0911-199 28

E-post Piteå kommun

Organisationsnummer 212000-2759

Stadshuset

Besöksadress Svartuddsvägen 1
Öppettider vardagar 8-17, sommartid (15/5-1/9) vardagar 8-16

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadshuset.

Stadsporten

Besöksadress Västergatan 10
Öppettider vardagar 8-16 

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadsporten.

Vill du göra en orosanmälan?

Använd e-tjänsten för orosanmälan. Använd inte Piteå kommuns faxnummer!


Felanmälan Lämna åsikter och klagomål

Pengar

Kommunen behöver pengar.
Kommunen har många uppgifter att sköta.
 
Kommunen ska använda pengarna till skolor, till de som behöver stöd,
till att sköta gator och parker,
att det ska finnas saker att göra på fritiden
och en massa annat.
År 2009 kostade allt det här lite mer än 2 miljarder kronor.

Skatt

Piteå kommun får in det mesta av pengarna
som behövs från skatt.
Alla personer som arbetar och bor i kommunen
betalar skatt. 
För varje hundra kronors sedel som du tjänar       
betalas 22 kronor till kommunen i skatt.

Budget

Piteå kommun gör en budget varje år.
I november bestämmer kommunen 
hur budgeten ska se ut för nästa år.
I budgeten skriver Piteå kommun hur mycket pengar
man tror att Piteå kommun kommer att tjäna på ett år.
I budgeten står också hur Piteå kommun
kommer att använda sina pengar.
 
Det är politikerna i kommunfullmäktige
som bestämmer om budgeten.
 
Piteå kommun gör varje år en broschyr om budgeten.
Den heter Värt att veta om din kommun.
Länk till Värt att veta finns längst ner på den här sidan.
 
När året har gått skriver de på kommunen en rapport om hur
de har använt sina pengar. Det kallas för årsredovisning.
Länk till Årsredovisningen finns längst ner på den här sidan. 

 
            

Länkar

Sidorna är inte på lättläst.

Sidan kontrollerad: 2014-01-22 10:22:04