Bostadsbidrag

KONTAKTA PITEÅ KOMMUN

Piteå kommun
941 85 PITEÅ

Telefon 0911-69 60 00 
Fax 0911-199 28
E-post Piteå kommun

Organisationsnummer 212000-2759

Stadshuset

Besöksadress Svartuddsvägen 1
Öppettider vardagar 8-17, sommartid (15/5-1/9) vardagar 8-16

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadshuset.

Stadsporten

Besöksadress Västergatan 10
Öppettider vardagar 9-16

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadsporten.


Ställ en fråga Lämna synpunkt Felanmälan

Bostadsbidrag

Barnfamiljer kan få bostadsbidrag.
Du som är mellan 18 år och 28 år
kan få bostadsbidrag även om du inte har barn.   För att få bostadsbidrag ska du bo
och vara folkbokförd i den bostad som du söker bidrag för.
Folkbokföringsadressen är den adress
som Skatteverket bestämmer.   Bostadsbidraget består av tre delar.
Ett bidrag är för kostnaden för bostaden.
Ett särskilt bidrag är för de barn som bor hemma.
Ett umgängesbidrag är för de barn som bor hemma ibland.

Så här fungerar det

Hur mycket du ska få i bostadsbidrag
beror bland annat på
hur många som bor i bostaden.   Det beror också på hur mycket du tjänar.
Det beror på hur mycket du betalar för bostaden.
Det beror också på hur stor bostaden är.   Du räknar ut i förväg hur mycket du tror att du ska tjäna
från den 1 januari till den 31 december.
Sedan får du bostadsbidraget.   När året har gått får du veta av Skatteverket
hur mycket du har tjänat.
Om du har tjänat mer än vad du trodde
får du betala tillbaka pengar till Försäkringskassan.
Om du har tjänat mindre än vad du trodde
kan du få extra pengar från Försäkringskassan.

Sidan kontrollerad: 2014-01-21 14:16:52