Gator och trafik

Felanmälan

Gator och vägar (Piteå kommun)
Telefon 0911-69 62 00

Gatubelysning (PiteEnergi)
Telefon 0911-648 00

Parkeringstillstånd

Parkeringstillstånd för rörelsehindrade (Piteå kommun)
Telefon 0911-69 62 00.


KONTAKTA PITEÅ KOMMUN

Piteå kommun
941 85 PITEÅ

Telefon 0911-69 60 00 
Fax 0911-199 28
E-post Piteå kommun

Organisationsnummer 212000-2759

Stadshuset

Besöksadress Svartuddsvägen 1
Öppettider vardagar 8-17, sommartid (15/5-1/9) vardagar 8-16

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadshuset.

Stadsporten

Besöksadress Västergatan 10
Öppettider vardagar 9-16

OBS: Öppnar för allmänheten 3 februari 2020.

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadsporten.


Ställ en fråga Lämna synpunkt Felanmälan
Kommunen sköter om 400 kilometer gator och gång-och cykelvägar
Kommunen sköter om 400 kilometer gator och gång-och cykelvägar  Foto: Maria Fäldt

Gator och trafik

Kommunen ser till att
vägar och trottoarer är rena
och att det finns människor
som skottar bort snön.
 
Om du har frågor om gator och trafik
eller vill anmäla fel
ring 0911-69 62 00.

Gatubelysning

Piteå Energi AB sköter
belysning på gatorna.
 

Om du har frågor om gatubelysning
eller vill anmäla fel
ring 0911-648 00.

Kollektivtrafik

Du kan åka buss
till många platser i Piteå. 
Du åker med lokaltrafikens bussar 
till exempel till Öjebyn, Hortlax och Munksund.
Du kan åka buss gratis
med Citylinjen
 
Du kan byta buss
vid hållplatsen Knuten.
 
Du åker till kommunens byar
och till andra kommuner
med Länstrafikens bussar.
 
Länstrafikens bussar går från busstationen.

Cykelleder

Det finns många cykelvägar
och cykelparkeringar i Piteå. 
Nästan alla cykelvägar är
markerade med skyltar.
 
Du hittar åtta större cykelvägar 
och många andra cykelvägar
på en cykelkarta.
 
Du kan hämta cykelkarta på stadshuset,
på biblioteket och på turistbyrån.

Parkering

Har du parkeringsskiva
kan du parkera din bil gratis
nästan överallt i  tre timmar.
 
Du sätter parkeringsskivan
innanför bilens framruta.
Parkeringsskivan ser ut som en klocka.
Du ställer visaren på den tid du kom.
 
Du kan hämta parkeringsskivan
hos polisen, turistbyrån, Stadshuset,
ICA kvantum och Coop Forum.
 
Om du inte har en parkeringsskiva,
skriv på en lapp 
vilken tid du kom till parkeringen.
Lappar hittar du
i speciella lådor på parkeringarna.

Parkeringstillstånd

Om du har ett rörelsehinder
kan du få parkeringstillstånd för din bil.
Då får du använda parkeringsplatser för rörelsehindrade.
Du söker tillstånd hos kommunen.
 
Om du har frågor om parkeringstillstånd
ring 0911-69 62 00.

Sidan kontrollerad: 2017-06-07 13:58:44