Kommunen ser till att
vägar och trottoarer är rena
och att det finns människor
som skottar bort snön.
Om du har frågor om gator och trafik
eller vill anmäla fel
ring 0911-69 62 00.
Gatubelysning
Piteå Energi AB sköter
belysning på gatorna.
Om du har frågor om gatubelysning
eller vill anmäla fel
ring 0911-648 00.
Kollektivtrafik
Du kan åka buss
till många platser i Piteå.
Du åker med lokaltrafikens bussar
till exempel till Öjebyn, Hortlax och Munksund.
Du kan åka buss gratis
med Citylinjen
Du kan byta buss
vid hållplatsen Knuten.
Du åker till kommunens byar
och till andra kommuner
med Länstrafikens bussar.
Länstrafikens bussar går från busstationen.
Cykelleder
Det finns många cykelvägar
och cykelparkeringar i Piteå.
Nästan alla cykelvägar är
markerade med skyltar.
Du hittar åtta större cykelvägar
och många andra cykelvägar
på en cykelkarta.
Du kan hämta cykelkarta på stadshuset,
på biblioteket och på turistbyrån.
Parkering
Har du parkeringsskiva
kan du parkera din bil gratis
nästan överallt i tre timmar.
Du sätter parkeringsskivan
innanför bilens framruta.
Parkeringsskivan ser ut som en klocka.
Du ställer visaren på den tid du kom.
Du kan hämta parkeringsskivan
hos polisen, turistbyrån, Stadshuset,
ICA kvantum och Coop Forum.
Om du inte har en parkeringsskiva,
skriv på en lapp
vilken tid du kom till parkeringen.
Lappar hittar du
i speciella lådor på parkeringarna.
Parkeringstillstånd
Om du har ett rörelsehinder
kan du få parkeringstillstånd för din bil.
Då får du använda parkeringsplatser för rörelsehindrade.
Du söker tillstånd hos kommunen.
Om du har frågor om parkeringstillstånd
ring 0911-69 60 00.