Våra sopor

KONTAKTA PITEÅ KOMMUN

Piteå kommun
941 85 PITEÅ

Telefon 0911-69 60 00 
Fax 0911-199 28

E-post Piteå kommun

Organisationsnummer 212000-2759

Stadshuset

Besöksadress Svartuddsvägen 1
Öppettider vardagar 8-17, sommartid (15/5-1/9) vardagar 8-16

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadshuset.

Stadsporten

Besöksadress Västergatan 10
Öppettider vardagar 8-16 

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadsporten.

Vill du göra en orosanmälan?

Använd e-tjänsten för orosanmälan. Använd inte Piteå kommuns faxnummer!


Felanmälan Lämna åsikter och klagomål

Våra sopor

I Piteå sorterar vi soporna.
Varje hus har bruna och gröna tunnor.
Sopbilen tömmer tunnorna.
 
På många ställen i kommunen
finns återvinningsstationer.
Dit bär du själv sånt som
du inte kan slänga i tunnorna.
Miljöbilen hämtar farliga sopor.
Bredviksberget är en soptipp
som tar hand om många slags sopor.

Bruna tunnan

I den bruna tunnan lägger du matavfall,
kaffesump, fruktskal och liknande.
Det kallas komposterbara sopor. 
Soporna lägger du i påsarna
som du fått från Pireva.
De kallas majspåsar.
Majspåsen ska du sedan lägga
i den bruna tunnan.

Gröna tunnan

Frigolit, tops och hushållspapper
brinner bra när man eldar det.
Det kallas för brännbara sopor.
Brännbara sopor kan du
samla i en plastkasse.
Lägg plastkassen i den gröna tunnan.

Möbler

Om du bor i lägenhet kan du
fråga din fastighetsägare
var du kan ställa gamla möbler.
 
Du kan också lämna gamla möbler
på Repris eller Bredviksberget.

Återvinningsstation

Här lämnar man förpackningar
av plast, papper,
metall och glas.
På återvinningsstationen lämnar du
också allt papper, tidningar och kataloger.
 
Lägg allt i märkta containrar
på en återvinningsstation.

Miljöbilen

Farliga sopor kan du lämna till miljöbilen.
Målarfärg och olja är exempel på farliga sopor. 
Annonser i tidningen talar om när miljöbilen kommer.

Bredviksberget

På Bredviksberget finns en soptipp
där du kan lämna till exempel
möbler, kylskåp, datorer,
ris och kvistar och farliga sopor.

Sidan kontrollerad: 2014-01-21 14:08:52