Valnämnd

KONTAKTA PITEÅ KOMMUN

Piteå kommun
941 85 PITEÅ

Telefon 0911-69 60 00 

E-post Piteå kommun

Organisationsnummer 212000-2759

Stadshuset

Besöksadress Svartuddsvägen 1
Öppettider Vardagar 08.00-17.00, dag före röd dag stänger vi kl 13.00
Sommartid (15/5 - 1/9): Vardagar 08.00-16.00

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadshuset.

Stadsporten

Besöksadress Västergatan 10
Öppettider vardagar 8-16 

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadsporten.

Vill du göra en orosanmälan?

Använd e-tjänsten för orosanmälan. Använd inte Piteå kommuns faxnummer!


Felanmälan Lämna åsikter och klagomål

Valnämnd

I Sverige hålls val vart fjärde år.
Då får vi tala om vilka vi tycker ska bestämma.
Vi väljer vilka som ska sitta i riksdag, landsting och kommunfullmäktige.
Det kallas allmänna val.
 
I varje kommun finns en valnämnd.
Valnämnden ska se till att det finns lokaler där vi kan rösta.
Valnämnden ska också se till att det finns människor
som tar emot valsedlarna i vallokalerna.
Valnämnden ska också se till att det finns människor
som kan räkna rösterna.

Europaparlamentet

Vi kan också rösta på vilka svenskar vi vill
ska sitta i Europaparlamentet.
Senast vi kunde rösta var i juni 2009.
 
Det är valnämnden som har till uppgift att planera för
och genomföra detta val.
 

Folkomröstning

Ibland bestämmer riksdagen eller kommunfullmäktige
att människorna får tala om vad de tycker i en särskild fråga.
Det kallas folkomröstning.
Då är det valnämndens som ska planera för
och genomföra folkomröstningen.   

Sidan kontrollerad: 2014-01-22 09:33:02