I Sverige hålls val vart fjärde år.
Då får vi tala om vilka vi tycker ska bestämma.
Vi väljer vilka som ska sitta i riksdag, landsting och kommunfullmäktige.
Det kallas allmänna val.
I varje kommun finns en valnämnd.
Valnämnden ska se till att det finns lokaler där vi kan rösta.
Valnämnden ska också se till att det finns människor
som tar emot valsedlarna i vallokalerna.
Valnämnden ska också se till att det finns människor
som kan räkna rösterna.
Europaparlamentet
Vi kan också rösta på vilka svenskar vi vill
ska sitta i Europaparlamentet.
Senast vi kunde rösta var i juni 2009.
Det är valnämnden som har till uppgift att planera för
och genomföra detta val.
Folkomröstning
Ibland bestämmer riksdagen eller kommunfullmäktige
att människorna får tala om vad de tycker i en särskild fråga.
Det kallas folkomröstning.
Då är det valnämndens som ska planera för
och genomföra folkomröstningen.
Ordförande
Ordförande i valnämnden
Mats Johansson
Telefon: 0911- 12101